Wat is een roetfilter?

Het roetfilter is een metalen trommel die in het uitlaatsysteem van de meeste moderne diesels gemonteerd zit. In eerste instantie vangt het de roetdeeltjes op die tijdens het verbrandingsproces ontstaan en samen met de uitlaatgassen de verbrandingsruimte verlaten.
Zodra het roetfilter een te veel aan roetdeeltjes opgevangen heeft word de druk hoger in de uitlaat vóór het roetfilter.
Een druksensor registreert dit en geeft de informatie door aan de inspuitcomputer. Hier reageert het motormanagement op door in regenereer-modus te gaan. Door bijvoorbeeld meer brandstof in te spuiten word de verbrandingstemperatuur verhoogt waardoor de opgeslagen roetdeeltjes opnieuw verbranden. Dit proces zorgt er voor dat de roetdeeltjes kleiner worden waardoor ze het roetfilter kunnen verlaten.
De kleinere deeltjes zijn minder schadelijk voor het milieu en onze longen. 

 

Hoe gaat een roetfilter stuk?

Het proces wat hierboven omschreven word kan in principe het leven van de auto doorgaan. Toch gaan roetfilters wel eens stuk. Hoe kan dat dan vraag je je af?

 
De meeste oorzaken van een defect roetfilter:
• Storing in het motormanagement
• Lekkende verstuivers
• Veel korte stukken rijden
• Impact van buitenaf

 
De meeste storingen worden door middel van een lampje aangegeven op het dashboard. Een diagnose technicus kan vervolgens de storing interpreteren en de oplossing bepalen. Het is hierbij van belang zowel de oorzaak als het roetfilter zelf te vervangen. 

 

Roetfilter vervangen of reinigen?

Het kan soms helpen om met een additief in de diesel om het roetfilter te reinigen. Dit roetfilter additief zorgt ervoor dat de roetdeeltjes sneller verbranden waardoor een eventuele verstopping opgelost word.
Tevens kan een roetfilter reinigingsspray gebruikt worden dat langs de hoge druk leiding direct in het roetfilter gespoten kan worden.
De meest effectieve optie is om het roetfilter professioneel te laten reinigen. Dit kan alleen wanneer het roetfilter zelf nog in goede conditie verkeerd. De roetdeeltjes die de verstopping veroorzaken worden verwijderd waardoor de doorstroming weer goed is.
Als een roetfilter beschadigd is dan zal ook na een reiniging het roetfilter niet optimaal zijn werk doen.

Als dit alles niet werkt kan het roetfilter enkel nog vervangen worden. 

 

Wat is het verschil tussen een roetfilter en katalysator?

De functie van het roetfilter is hierboven al redelijk omschreven. Het verschil met een katalysator is de werking. De edelmetalen in de katalysator gaat een chemische reactie aan met de uitlaatgassen waardoor de giftige stoffen minder schadelijk worden.

 
De reacties zijn als volgt.
• Stikstofoxiden en Koolstofmonoxide worden omgezet naar stikstof en koolstofdioxide
• Koolstofmonoxide en Zuurstof word koolstofdioxide.
• Koolwaterstof en Zuurstof veranderd in koolstofdioxide en Water.

 
Steeds vaker worden het roetfilter en katalysator in één unit verwerkt. Zo werkt het geheel efficiënter en neemt minder ruimte in beslag tegen over twee losse onderdelen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *